Pirkanmaasta luontokokemusten ja matkailun kehittäjä

joulu 3, 2018

TIEDOTE 3.12.2018
Vapaa julkaistavaksi heti

Pirkanmaan vihreä maakuntavaltuustoryhmä teki tänään 3.12. aloitteen maakuntavaltuuston kokouksessa: PIRKANMAASTA LUONTOKOKEMUSTEN JA MATKAILUN KEHITTÄJÄ

Pirkanmaa maakuntakaava 2040 suunnittelun yhteydessä kartoitettiin laajasti virkistysreittejä, ja tarkastelua toteutettiin luontomatkailun näkökulmasta. Lähivuosina on kehitetty pyöräilyn ylikunnallisia reittejä. Lisäksi liikunnan mahdollisuuksia on kehitetty eri vuodenaikojen näkökulmasta. Tampere on kehittänyt omaa matkailuelinkeinoaan konseptilla Visit Tampere.

Valtuustoryhmän puheenjohtaja ylöjärveläinen maakuntavaltuuston varapuheenjohtaja Minna Sorsa kantaa huolta siitä, että osa Pirkanmaata on jäänyt matkailuelinkeinon kehittämisessä jälkeen.

Yhteistyöhankkeita toki löytyy, esimerkiksi vuoden 2026 kulttuuripääkaupunkihaku toteutuu yhdessä Tampereen, Mänttä-Vilppulan ja toistaiseksi 12 muun pirkanmaalaisen kunnan yhteistyönä (Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala Pälkäne, Sastamala, Valkeakoski ja Vesilahti ovat mukana). Pirkanmaan virkistysalueyhdistys on reilun 40000 euron vuosibudjetilla rakentamassa reittejä ja virkistystä mukana olevien kuntien alueella. Pyhä-Näsi pyöräilyreitti alkaa jo saada tunnettuutta niin alueellamme kuin kansallisesti. Visit Tampere Oy on osaltaan kehittänyt järvi- ja luntomatkailua ottamalla painopisteekseen Lakeland -kokonaisuuden kehittämisen. Pirkanmaan matkailu ry on olemassa. Monesta kunnasta tai yhdistyksiltä syntyy omia pienimuotoisempia hankkeita.

Tiedämme, että luontokokemukset tuovat hyvinvointia ja ovat ulkomaisten vieraiden toivelistalla, sanoi Sorsa. Lähimatkailu toisi jokaiseen maakunnan kuntaan lisäkävijöitä, kunhan eri mahdollisuuksia tunnettaisiin paremmin. Eräänä haasteena on liikkuminen, kun esimerkiksi Seitsemiseen ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla. Tunnettuuden lisääminen toisi jokaiselle alueen asukkaalle mahdollisuuden lisähyvinvointiin ja vapaa-ajanvieton mahdollisuuksia.

Kulttuuripääkaupunkihaku on esimerkkinä yhteishankkeesta, joka palvelee alueen matkailun, matkailuelinkeinon ja harrastuspalveluiden kehittämistä koko maakunnassa. Vastaavalla tavalla luontomatkailun vahva kehittäminen, huomioiden retkeily, pyöräily, veneily, melonta, niin kesäiset kuin talviset lajit toisi alueellemme elinvoimaa. Perusedellytyksenä on yhteinen ja ylikunnallinen tahtotila, jota voisi edesauttaa yhteinen luontomatkailustrategia.

Vihreä valtuustoryhmä esitti, että maakunnan liitto ottaa tulevaisuudessa vahvemman roolin maakunnan matkailun ja luontokokemusten kehittäjänä. Pirkanmaan liiton tulee rakentaa luontomatkailustrategia, ehdottaa maakuntahallituksen jäsen ja eduskuntavaaliehdokas Juhana Suoniemi. Eräs keino on korvamerkitä osa maakunnan perusrahoituksesta luontokohteiden matkailuelämysten tunnettuuden lisäämiseen. Pirkanmaan brändiä tulee vahvistaa yhdessä matkailuelinkeinojen yrittäjien kanssa, tehden lähiympäristömme luontokohteista entistä tunnetumpia.

Lisätiedot:
Vihreiden ryhmän pj Minna Sorsa, 050-4627379