Hyvinvoiva henkilöstö tuo myös säästöjä
Pirkanmaan hyvinvointialue on nyt toiminut lähes 4 kuukautta. Historian suurin hallinnollinen uudistus on tuonut paljon työtä ja on täysin ymmärrettävää, että kaikki ei voi olla vielä valmista. Olemme Suomen suurin hyvinvointialue ja moni asia on meillä hyvin.
Kuitenkin välillä tuntuu siltä, että henkilöstö on unohdettu. Itse toimin ensihoitajana ja esimerkiksi palkanmaksun ongelmat rapistuttavat työnantajan mainetta ja sitä kautta lisäävät rekrytoinnin haastetta. Tämä lisää ainakin ensihoidon puolella ylityökutsuja ja sitä kautta kuluja, koska ambulanssien pitää olla välittömässä lähtövalmiudessa 24/7. Myös edelleen toimimattomat käyttäjätunnukset ja yleinen ensihenkilöiden vastaus: ”Emme tiedä kuka asiasta päättää.” aiheuttaa hämmennystä.
Onneksi asioihin saadaan yleensä ratkaisu enemmin tai myöhemmin. Olen joskus oppinut sanonnan, luota prosessiin. Edelleen luotan, vaikka joskus sitä luottoa saa etsiä. Muutoinkin sosiaali- ja terveysalalla on kova kilpailu työntekijöistä, joten työnantajan ykkösprioriteetti pitää aina olla hyvin voiva henkilöstö. Myös meidän luottamushenkilöiden pitää muistaa se.
Sote-alan ammattilaiset ja muutkin työntekijät tekevät ihmisläheistä työtä suurella sydämellä ja inhimillisellä otteella. He ottavat palautetta vastaan toimimattomista järjestelmistä ja vievät sitä eteenpäin. He ovat hyvinvointialueen kasvot kaikkina vuorokauden aikana jokaisen vuoden päivänä. He neuvovat palveluiden käytössä, selittävät pitkiä jonoja mielenterveyspalveluissa ja kuuntelevat niin asiakkaiden kuin omaisten toiveita ja tuskaa. Työhön motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö tuo säästöjä, kun aikaa ei mene rekryprosesseihin tai ylityökutsuihin. He antavat myös arvokasta tietoa palveluiden parantamisesta, joka myös tuo säästöjä.
Ei päästä näitä helmiä työntekijöitä pois, vaan huolehditaan heistä, koska he huolehtivat meistä!
– Henkka
Kirjoittaja toimii aluevaltuuston varajäsenenä sekä monipalveluvaliokunnan jäsenenä ja työskentelee hyvinvointialueella ensihoitajana.