Ryhmäpuhe talousarviokokouksessa 17.12.2024

joulu 17, 2024

Olemme isojen haasteiden äärellä, kun pyrimme turvaamaan jokaiselle pirkanmaalaiselle riittävän avun ja hoidon tulevina vuosina. Haasteita riittää jo pelkästään väestön ikääntymisen, koronapandemian jälkimaininkien ja hoitoalan kriisin myötä.

Koko maassa jonot venyvät yli sallittujen rajojen; sairaudet pahenevat, kun riittävää hoitoa ei saa. Eriarvoisuus näkyy karuimmillaan terveyseroina ja eliniänodotteessa. Hyvätuloisen miehen odotetaan elävän miltei 10 vuotta pidempään kuin pienituloisen.

Samalla henkilöstöstä on valtava pula lukuisista toimista ja yrityksistä huolimatta. Lisätoimia kuitenkin tarvitaan, ja siksi tuemme vasemmiston esitystä palkkojen yhtenäistämisen kiirehtimisestä sekä pontta palkanmaksun ongelmien korjaamisesta.

Alueilla kaivataan siis kipeästi ratkaisuja uusien ongelmien ja kriisien sijaan.

Siitä huolimatta maan hallitus ajaa hyvinvointialueet entistä syvempiin ongelmiin keinotekoisella vaatimuksella rajuista leikkauksista vuoteen 2026 mennessä. Pirkanmaan tärkeimmän tavoitteen pitäisikin olla tuon vaatimuksen korjaaminen. Valtaosa alueista ei tule saamaan talouttaan tasapainoon vuoteen 2026 mennessä, jolloin tuolta vaatimukselta on pudonnut pohja. Suurella huolella olen seurannut esimerkiksi Etelä-Karjalan tilannetta.

Hyvinvointialueiden onkin aika liittoutua ja vaatia hallitukselta kestävää sosiaali- ja terveyspolitiikkaa. Nyt alueita ajetaan tilanteeseen, jossa me emme pysty suoriutumaan edes perustuslain asettamista velvoitteista. 

Suomen perustuslakiin on kirjattu oikeus riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin, jotka julkisen vallan on jokaiselle turvattava. Tämä vastuu koskee myös alueita. Muu lainsäädäntö on asetettava perustuslain raameihin – ei toisin päin.

Nyt on käynyt selväksi, että tätä velvollisuutta ei pystytä valtaosassa alueita täyttämään, jos alijäämät pitää kattaa vuoteen 2026 mennessä. Perustuslaki menee tietysti etusijalle, jolloin lakia hyvinvointialueesta tulee muuttaa.

Meillä ei täällä Pirkanmaalla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin yrittää totella maan hallitusta. Sen sijaan hallituksella on käytössään miljardikaupalla vaihtoehtoja. Voi joko alentaa tai korottaa hyvätuloisten verotusta; voi laittaa rahat yksityisten terveysfirmojen saamiin Kela-korvauksiin tai laittaa samat rahat peruspalveluihin.

Meillä ei tällaisia vaihtoehtoja ole. Me voimme toteuttaa hallituksen pakkosäästöt ainoastaan leikkaamalla tai asiakasmaksuja korottamalla. Vain hallituksella on valta toimia toisin. Siksi Pirkanmaan taloudesta ei voi puhua ilman, että puhuu samalla myös valtakunnan politiikasta.

Ei ole mikään pakko ajaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa kriisiin, saatikka pakottaa alueet nostamaan asiakasmaksuja, joka osuu kovaa jo valmiiksi ahdingossa oleviin pienituloisiin suomalaisiin. Siksi teimme maksujen korotuksia kohtuullistavan esityksen. Valtuutettu Hanhela teki äsken asiasta uuden esityksen, jota vihreä ryhmä lämpimästi kannattaa.

Ehkäpä ensi kerralla olisi hyvä, että kaikki maksukorotusten kohtuullistamista tavoittelevat tahot yhdistyisivät saman esityksen taakse jo hyvissä ajoin. Hajaannus johtaa lopulta siihen, että pienituloiset häviävät mutta maksujen korotuksia ajavat puolueet voittavat.

Samat puolueet istuvat maamme hallituksessa ja leikkaavat sosiaaliturvasta yli 1,5 miljardia euroa. Tässä salissa istuu monta ihmistä, jotka ovat eduskunnassa näiden leikkausten puolesta äänestäneet. Siksi on yksiselitteisesti virheellistä sanoa, etteikö tässä salissa olisi ketään, joka tahtoo syventää suomalaisten köyhyyttä. Teot puhuvat vahvemmin kuin sanat.

Maan Suurimpana hyvinvointialueena me voimme olla näyttämässä suuntaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjänä. Erityistä tarvetta on kehittää mielenterveyspalveluita: mielenterveyden ongelmat ovat jo nyt ylivoimaisesti suurin syy työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiseen, ja koronan myötä mielenterveyden kriisi on vain pahentunut.

Lisäksi niin meillä kuin muualla Suomessa on kova pula psykiatreista sekä ruuhkaa sairaaloiden psykiatrisilla osastoilla. Tämä korostaa tarvetta puuttua mielenterveyden haasteisiin ennen kuin ne pahenevat niin vakaviksi, että ihminen tarvitsee osastohoitoa. Tämä on sekä inhimillisesti oikein että taloudellisesti tehokasta. Tarvitaan siis nopeampia ja kevyempiä hoitomuotoja,

jotka ovat ennen sote-uudistusta puuttuneet monesta Suomen kunnasta kokonaan. Näitä ovat esimerkiksi lyhytterapiat ja erilaiset psykologipalvelut, kuten neuvolapsykologit

Uudistuksen myötä tämä muuttuu: jokaisella pirkanmaalaisella on oikeus samoihin palveluihin. Samalla on varmistettava, että apua todella saa, kun sitä tarvitsee. Siksi esitämme tekstimuutoksia talousarvioon näiden palveluiden osalta.

Teen vihreän aluevaltuustoryhmän puolesta seuraavat esitykset:

s. 38-39 seuraava lisäys:

Pohjateksti: Mielenterveys- ja päihdepalveluissa keskeistä on inverventioiden kehittäminen ja yhdenmukaistaminen, ryhmäinterventioiden käynnistäminen sekä päihde- ja riippuvuushoidon laaja-alainen kehittäminen.

Lisätään tämän virkkeen jälkeen:

”Varmistetaan lyhytpsykoterapian saatavuus tarvittaessa palvelusetelein.”

s. 45 seuraava lisäys:

Pohjateksti: Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen rakenneuudistuksessa onnistuminen on edellytys kestävälle talouden pohjalle pitkällä aikajänteellä. Lyhyen aikajänteen talouden sopeuttamistoimenpiteinä luovutaan Voimaperheet-palvelusta, mutta laajennetaan neuvolapsykologi-palvelu koko hyvinvointialuetasoiseksi.

Lisätään tämän osion perään:

”Alueen laajentaminen edellyttää tehtävien lisäämistä ja näiden riittävyyttä on tärkeä seurata lähivuosina varhaisen vuorovaikutuksen tuen vaikuttavuuden varmistamiseksi.”